Masinile noastre au in jur de 4 feluri de piese, pe care le putem cataloga in functie de uzura. Si pe primul loc in ceea ce priveste uzura se incadreaza consumabilele. Adica niste piese si lichide pe care dam incredibil de multi bani de-a lungul unei vieti. Asta fara sa includem aici carburantul si lichidul de parbriz, cele mai uzuale elemente care fac masina sa functioneze corespunzator.
Piesele auto pot fi incadrate in mai multe cetegorii, in functie de uzura. Consumabilele de gradul 1, cele mai uzuale, sunt cele de tip ulei motor, filtru ulei, filtru carburant, lichid de parbriz, filtru polen si filtru aer. Urmeaza consumabilele de gradul 2, categorie in care intra placutele de frana, discurile de frana, kitul ambreiaj, acumulatorul, lichidele de servo (directie si frana), becurile si anvelopele. Consumabilele de gradul 3 sunt cele mai putin afectate de trecerea timpului si de uzura, motiv pentru care se schimba mai rar. Aici intra bucsele, planetarele, pivotii si tot ceea ce tine de articulatii si directie. Mai departe sunt doar piese auto care, teoretic, ar putea tine toata viata masinii: faruri, cutie, motor, elemente de caroserie, radiator, etc.
Iata topul celor mai uzuale consumabile pe care noi le schimbam la masina personala, astfel incat sa functioneze ca la carte. Pentru 100.000 de kilometri parcursi, in medie, un posesor de masina plateste circa 4.000 de Euro pentru inlocuirea pieselor consumabile. Daca discutam chiar de cineva care circula mult, cum sunt taximetristii sau masinile de flote comerciale, am putea avea un cost suplimentar pe fiecare masina de aproximativ 1500 Euro/an numai pe consumabile.
Filtru aer si polen - 15.000 - 20.000 km
Filtru carburant - 15.000 - 20.000 km
Acumulatorul - 25.000 - 40.000 km
Ulei transmisie - 40.000 - 50.000 km
Freon - 45.000 - 55.000 km
Placute de frana si discuri - 50.000 - 60.000 km
Lichid de servo - 50.000 - 60.000 km
Becuri - 50.000 - 70.000 km
Kit ambreiaj - 60.000 km - 100.000 km
sursa: 4tuning.ro