Veti fi placut surprinsi sa aflati ca puteti schimba singuri placutele de frana a autoturismului dumneavoastra rapid, usor si fara unelte speciale. De asemenea, veti economisi o multime de bani. Chiar daca nu aveti cunostinte in domeniul mecanicii auto, am sa va explic cativa pasi prin care veti invata lucruri noi despre masina dumneavoastra si cu siguranta veti intelege cateva tehnici de mecanica.

Aproape toate masinile din ziua de azi au frane pe disc in fata . Placutele de frana pe fata se uzeaza mult mai repede decat cele pe spate (care poate fi fie pe disc, fie pe tambur), astfel incat acestea trebuie schimbate mai des. Acestea trebuie schimbate cand ajung sa fie prea subtiri, mai ales in cazul in care incepe sa faca un scartait metalic persistent sau un huruit atunci cand apasati pedala de frana. Nu este indicat sa asteptam sa auzim acel zgomot ci de aceea cel mai bine este de a anticipa atunci cand acest lucru urmeaza sa se intample prin inspectarea periodica a grosimii placutelor de frana.

Timpul necesar pentru aceasta operatiune este de aproximativ o ora. Sculele necesare pentru executarea lucrarii sunt:

• manusi de unica folosinta pentru a va proteja mainile si pentru a le pastra curate;
• cric;frana
• trepied;
• cheie fixa;
• cheie de roti;
• cheie tubulara;
• surubelnita;

Materialele necesare sunt:

• placute de frana noi; Din moment ce economisiti bani facand aceasta lucrare chiar dumneavoastra, ati putea sa va ganditi sa va cumparati placute de frana originale.
•lichid de frana;

Inainte de a incepe, trebuie sa stiti ca in momentul in care schimbati placutele si va apucati de o parte a masinii, aceasta trebuie terminata de la inceput pana la sfarsit.
De asemenea volanul trebuie rotit astfel incat roata la care lucrati sa fie inclinata in afara pentru a avea acces mai bine la frane. Pasii de urmat sunt:

1. Slabiti prezoanele de pe roata. Ridicati masina cu ajutorul cricului si puneti un trepied sub masina. Coborati cricul astfel incat greutatea masinii sa se sprijine pe trepied. Scoateti prezoanele si roata. Acum aveti acces la ansamblul de frana si puteti ajunge in conditii de siguranta la placute.

2. Gasiti cele doua suruburi ale etrierului care sunt protejate de capacele de plastic. De exemplu pe un Ford Flex din 2009, suruburile sunt amplasate in partea dinspre interior. Acestea pot fi lungi, dar odata ce sunt slabite, se vor desface cu usurinta.

3. Dupa ce ati indepartat suruburile, etrierul pivoteaza in sus sau se scoate de tot afara,in funct ie de tipul masinii dumneavoastra. Este recomandat sa nu indepartati furtunele deoarece pentru reasamblarea acestora va fi nevoie de ajutorul unui profesionist. In acest moment este foarte usor sa verificati grosimea placutelor de frana pentru a vedea daca intr-adevar acestea trebuie schimbate.

4. Daca sunt uzate si acestea trebuie inlocuite, scoateti placutele de frana afara.

5. Inlocuiti placutele vechi cu cele noi. Acestea se pun foarte simplu inapoi. Le fixati exact in acelasi loc de unde le-ati luat pe cele vechi. Fiecare placuta are la capete o „ureche„ care trebuie fixata pe cadru de la disc. Nu exista un sistem de prindere cu suruburi de exemplu. Se pun doar in locul special pentru placute. Pe placute veti gasi desenat sensul in care trebuie montate, in forma de sageata.

6. Urmatorul pas sunt pistoanele. Aceste pistoane trebuie impinse inapoi in etrier, iar etrierul montat la locul sau. In momentul in care impingeti pistoanele, lichidul de frana este impins inapoi in rezervor. Impingerea pistoanelor se face cu ajutorul unei prese speciale. Daca nu aveti o astfel de presa, puteti face aceasta operatiune la inceputul lucrarii, folosind o surubelnita groasa ca si parghie, inainte de a demonta etrierul.

7. Cand impinge pistoanele inapoi, nivelul lichidului de frana creste incet. Deschideti busonul rezervorului lichidului de frana si verificati-l de mai multe ori. Daca acesta trece de limita maxima, incercati sa scoateti din acesta cu ajutoruul unei siringi iar daca este mai jos de limita maxima atunci completati cu lichid de frana pana la nivelul corespunzator. Aceasta operatiune se face doar in momentul in care lichidul este rece.

8. Verificati ca etrierul sa fie bine pusin lacasul sau.

9. Puneti inapoi cele doua suruburi ale etrierului si apoi acoperiti-le cu capacelele care au fost indepartate la inceput pentru a ajunge la etrier. Indreptati rotile masinii, remontati roata si strangeti piulitele.

10. Repetati toate aceste etape pentru cealalta parte a masinii pentru franele din fata.

11. Faceti un test si conduceti masina intr-un spatiu deschis unde sa nu fie aglomeratie pentru a va asigura ca totul functioneaza bine. Frana va prinde mai sus.

Bucurati-va de utilizarea noilor frane stiind ca acum placutele de frana sunt groase si va permit cu usurinta sa opriti in conditii de siguranta.

sursa: stiriauto.com