O disputa cel putin la fel de controversata precum benzina vs. diesel este si cea dintre cele doua feluri de transmisii: manuala sau automata. Avantaje si dezavantaje au ambele feluri de cutii de viteze, parerile sunt impartite, dar in final, se pare ca una dintre ele iese in fata.
De aceasta data vom lua cazul tarii noastre, pentru ca pana la urma aici traim si aici conducem. Nu vom lua exemple universale, precum Statele Unite ale Americii, loc in care 90% dintre masini au cutii automate. Vom lua cazurile din tara noastra si exemple de aici, pentru a ne da seama pana la urma ce fel de cutie de viteze este mai avantajoasa pentru soferul din Romania.
Toata controversa porneste de la unele idei preconcepute, de la asa-zisi soferi, care stiu una si buna: Daca vrei sa fii un sofer adevarat, sa simti masina, sa scoti totul din ea, trebuie sa ai cutie manuala, aia automata este pentru femei! Ei bine, un singur exemplu luam, ca sa le demonstram celor care gandesc asa: Ferrari nu mai face masini cu transmisie manuala, doar automate. Asadar, sportivitatea si indemanarea unui sofer nu stau in felul cutiei de viteze.
Mai sunt cei care au impresia ca masinile "fara ambreiaj" sunt pentru lenesi sau pentru femei. Gresit. Din nou, o gandire tipic romaneasca ce ar trebui sa fie schimbata.
Dar cea mai comuna afirmatie gresita despre masinile cu transmisii automate, suna cam asa: Nu-mi cumpar masina cu cutie automata ca se strica repede! Din nou, gresit. O cutie automata se va strica la fel de repede ca una manuala, daca nu este ingrijita. Sau va rezista la fel de mult daca ai grija de ea.
Avantajele cutiei manuale
- pretul mai mic la achizitie
- costul intretinerii mai mic (doar ulei)
- greutate scazuta fata de cea automata
- un posibil consum mai redus de carburant
Dezavantajele cutiei manuale
- confortul scazut
- cost suplimentar de inlocuire a ambreiajului
- mai inceata decat cele automate
- numar limitat de viteze
- performanta scazuta
Avantajele cutiei automate
- confort sporit pentru sofer
- usor de folosit
- ideala pentru cei cu probleme la picioare
- ajuta la urcarea in rampa
- nu mai moare motorul
- poate avea pana la 10 viteze
Dezavantajele cutiei automate
- greutate mai mare
- intretinere mai scumpa (ulei + filtru)
Ce cutie de viteze este mai buna?
Transmisia automata de acum 20-30 de ani este cea care a creat acea imagine de cutie cu fiabilitate scazuta, inceata si total nesportiva. Insa lucrurile au evoluat extrem de repede in acest domeniu si, in prezent, cutia automata este de departe cea mai buna alegere. Este la fel de rapida, si mai confortabila decat cea manuala. Atunci, de ce majoritatea masinilor din Romania inca au cutii de viteze manuale?
In Romania, cel mai important criteriu de alegere a unei masini este, din pacate, pretul de achizitie. Mai toate modelele de masini din ziua de azi au si optiunea unei cutii de viteze automate, in locul celei manuale. Dar costa extra acest lucru. Insa astfel de transmisii vin standard pe masini din clasa premium, unde confortul si puterea sunt mai presus de orice. De exemplu, Mercedes-Benz nu mai face de ani buni masini care au motoare mai mari de 3000 cmc cu transmisii manuale, decat la cereri speciale sau pe anumite editii AMG. In rest, doar automate.
Pentru Romania, din punct de vedere al costurilor, cea mai buna cutie e cea manuala. Insa practic vorbind, cea mai buna este transmisia automata.
Exista si cutii automate care functioneaza parca ceva mai incet decat cele manuale. Am mers de exemplu cu ultimul model de Mercedes-Benz SLK 320, cu cutie automata cu padele la volan. Ei bine, daca ar fi avut cutie manuala, as fi schimbat mult mai repede decat schimba singura cutia automata. Si asta pentru ca treptele se schimbau folosind o comanda electrica, iar tot circuitul era foarte incet. Insa acesta e doar un exemplu. Pentru ca la polul opus, exista acum cutii performante care schimba treptele in 0.15 secunde, mai repede decat orice mana de sofer iscusit.
Dar despre functionalitate si spirit practic, e alta discutie. Sa zicem ca nu te intereseaza partea cu viteza de schimbare a treptelor, nu esti la curse, nu te grabesti. Sa luam o situatie foarte des intalnita: trafic urban, bara la bara, mers in oras, loc in care abia poti sa folosesti ultimele trepte de viteza. Cand stai la semafor si apesi ambreiajul de sute de ori ca sa ajungi acasa, parca ti-ai dori o cutie automata care sa te faca sa te relaxezi, nu-i asa? Ideal vorbind, in Bucuresti, nu ar avea ce sa caute masini cu transmisii manuale, la ce trafic infernal este in oras, mai ales pe timp de iarna.
Cutiile automate sunt bune pentru oras, iar cele manuale sunt bune la drum intins! Alta afirmatie total gresita. In ziua de azi, si cele mai banale cutii automate au treapta de drum intins, economica. Nu este nicio diferenta la drum intins, nici la consum si nici la turatie sau tinuta de mers.
Nu pot sa depasesc la fel de repede cu cutia automata! mai spun unii... Pai este iar o afirmatie gresita. Si asta pentru ca si cele mai vechi cutii automate aveau functia de kick-down care in momentul in care o calcai trecea automat intr-o treapta inferioara, pentru a-ti conferi puterea de care ai nevoie.
O masina cu transmisie automata consuma mai mult! Corect, daca nu o folosesti cum trebuie. Multi utilizeaza gresit cutiile acestea, accelerand pana cand se schimba treapta automat. Insa cei care se vaita de consum mare nu stiu ca o cutie de viteze automata schimba atunci cand ii zici tu. Adica daca accelerezi si iei putin talpa piciorului inainte sa ajunga la turatia la care schimba automat, se va schimba treapta la o turatie mai mica. Asadar, consum mai redus, adica normal si la fel ca cea manuala.
In concluzie, putem spune cu siguranta un singur lucru: cutiile de viteza automate au anulat toate dezavantajele cutiei manuale. Mai mult, nu au absolut nimic mai prejos decat cele manuale.
sursa:4tuning.ro