Schimbul de ulei poate fi o povara pentru unii dintre noi, insa operatiunea nu este deloc grea si poate fi facuta aproape de oricine. Mai jos am prezentat pasii pe care trebuie sa ii urmati pentru a incheia operatiunea cu success.
De ce aveţi nevoie:
- Aproximativ 4-5 litri de ulei. (Consultaţi manualul de utilizare pentru a afla vâscozitatea SAE, performanţa API şi cantitatea adecvată motorului maşinii dumneavoastră)
- Un filtru de ulei nou. Majoritatea maşinilor folosesc filtre de ulei uşor de montat disponibile în diferite mărimi. (Furnizorul local ar trebui să aibă pe stoc filtrul adecvat).
- O cheie fixă (dimensiunea potrivită) şi o cheie pentru filtrul de ulei. Unele motoare necesită o sculă specială ce poate fi cumpărată de la dealer.
- O cuvă mare de scurgere, ce poate ţine 6-8 litri
- O pâlnie
Cârpe curate, soluţie de spălat mâinile şi/sau mănuşi de latex
Pasul 1 – Alegerea uleiului de motor
Dacă programul zilnic presupune călătorii pe distanţe scurte frecvente, trafic congestionat sau remorcări, efortul suplimentar la care este supus motorul va necesita schimburi mai frecvente. Verificaţi manualul de utilizare pentru condiţii speciale şi nu depăşiţi recomandările de garanţie.
Pasul 2 – Pregătirea autovehiculului
Întotdeauna consultaţi manualul de utilizare pentru precauţii specifice de siguranţă înainte de a intra sub maşină. Niciodată să nu folosiţi un cric pentru a ridica maşina, pur şi simplu este prea instabil. Rampele pentru roţi portabile sunt ideale şi mult mai sigure. Rampele pentru roţi vor înclina maşina suficient pentru a vă putea strecura sub aceasta. Asiguraţi-vă că respectaţi instrucţiunile producătorului rampei în special în probleme de siguranţă. După ce vă asiguraţi că sunteţi pe o suprafaţă plană, urcaţi maşina pe rampe astfel încât roţile faţă vor fi elevate. Acţionaţi frâna de mână şi blocaţi ambele roţi spate cu blocuri de lemn pentru a preveni mişcarea maşinii.
Cuplaţi treapta întâi dacă aveţi cutie manuală sau „Park” dacă aveţi cutie automată.
Uleiul rece nu se va scurge complet, aşa că înainte de a începe lucrul, conduceţi maşina până atingeţi temperatura normală de operare a motorului, pentru a ridica temperatura uleiului. Apoi opriţi motorul şi ridicaţi capota pentru a slăbi buşonul de umplere cu ulei pentru a evita creeare de vid. Astfel uleiul va curge mai uşor.
Pasul 3 – Scurgerea uleiului
Localizaţi valva de scurgere a uleiului de sub maşină. Ar trebui să fie localizată în partea de jos a băii de ulei. Amplasaţi cuva de scurgere sub valvă, uşor către spate. Folosind cheia fixă, rotiţi valva în sens contrar acelor de ceasornic până când aceasta se roteşte uşor. Terminaţi prin desfacerea valvei cu mâna. În acest moment aveţi grijă, deoarece uleiul va curge repede şi cel mai probabil va fi fierbinte. Încercaţi să nu scăpaţi buşonul în cuva de scurgere, dar nu vă îngrijoraţi dacă o faceţi.
Notă: Majoritatea valvelor de scurgere folosesc o garnitură de etanşeizare. Aveţi grijă să nu o pierdeţi.
Pasul 4 – Înlocuirea filtrului de ulei
Slăbiţi filtrul prin rotirea acestuia invers acelor de ceasornic cu cheia pentru filtru. Finalizaţi operaţiunea cu mâna, cu grijă să nu atingeţi galeria de evacuare. Filtrul de ulei poate fi plin cu ulei şi poate fi greu, aşa că aşezaţi-l cu grijă departe de motor şi vărsaţi conţinutul în cuva de scurgere. Notă: unele filtre sunt montate orizontal şi atunci când le veţi slăbi va curge ulei uzat, fierbinte. Nu vă îngrijoraţi, este normal, dar fiţi pregătiţi pentru scurgere având la îndemână câteva cârpe absorbante.
Ştergeţi cu o cârpă locul unde era amplasat filtrul de ulei. Apoi luaţi filtrul de ulei nou şi folosind degetele aplicaţi un strat subţire de ulei (nou sau folosit) pe garnitură (marginea circulară a filtrului), care are rol de garnitură.
Înfiletaţi cu grijă noul fitru rotindu-l în sensul acelor de ceasornic.
După aliniere, acesta se va înfileta uşor. Strângeţi-l cu mâna, având grijă să nu îl strângeţi prea tare.
Curăţaţi valva de scurgere şi garnitura de cupru apoi reataşaţi buşonul acesteia.
Înşurubaţi buşonul cu mâna, strângându-l la sfârşit cu cheia. Din nou, aveţi grijă să nu îl strângeţi prea tare.
Pasul 5 – Adăugarea uleiului nou
Cu grijă eliberaţi frâna de mână şi permiteţi maşinii să coboare uşor de pe rampă, la nivelul solului. Nu porniţi motorul în acest moment, deoarece va suferi daune severe.
Deasupra motorului veţi găsi valva de umplere cu ulei, de obicei marcat cu simbolul unei canistre de ulei. Deşurubaţi buşonul şi umpleţi motorul cu cantitatea necesară de ulei, verificând cu joja nivelul corespunzător.
Strângeţi la loc buşonul şi stergeţi uleiul vărsat. Martorul de bord ce indică un nivel scăzut de ulei trebuie să se stingă imediat la pornirea motorului.
Lăsaţi motorul pornit câteva minute, apoi opriţi-l şi verificaţi nivelul de ulei cu ajutorul jojei, din nou, pentru a vă asigura că uleiul este la nivelul necesar. Cel mai probabil va trebui să mai adăugaţi puţin ulei în acest moment.
În cele din urmă, dar nu cel mai puţin important, verificaţi sub maşină dacă există scurgeri, în special în jurul filtrului de ulei şi al valvei de scurgere.
Pasul 6 – Înlăturarea corespunzătoare a uleiului folosit
Ultimul şi, din anumite puncte de vedere, cel mai important pas este înlăturarea corespunzătoare a uleiului folosit pe care l-aţi scurs din motor. Uleiul folosit este foarte toxic pentru mediu şi este foarte important să fie înlăturat în siguranţă. Transportaţi-l în recipiente sigilate şi consultaţi-vă cu service-ul din zonă despre cum îl puteţi înlătura în siguranţă. Cel mai probabil un service din zonă îl va prelua şi va avea grijă să fie reciclat sau eliminat în siguranţă. Puteţi de asemenea să contactaţi o agenţie de mediu ce vă poate indica o opţiune alternativă. Pentru mai multe informaţii despre efectele distructive ale înlăturării necorespunzătoare a uleiului consultaţi secţiunea Totul despre uleiuri.
Notaţi numărul de kilometri şi data fiecărui schimb de ulei. Astfel, veţi putea ţine evidenţa când trebuie să aibă loc următorul schimb.