Autoritatea de Supraveghere Financiară nu vrea să mai supervizeze tarifele RCA, această sarcină urmând să fie preluată de un actuator independent. Pe de altă parte, firmele de asigurări ar putea fi obligate să le acorde şoferilor asistenţă în cazul unui accident. Propunerile apar într-un proiect de modificare a normei RCA iniţiat de ASF
Noi modificări la Legea RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vrea să scape de răspunderea verificării tarifelor contractelor RCA (Răspunderea Civilă Auto) propuse de firmele de asigurări. Această obligaţie ar urma să revină unui actuator independent, care nu se află într-o situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese cu societatea de asigurare pentru care se emite raportul.
Propunerea apare într-un proiect de modificare a Normei nr. 39/2016 privind asigurările auto din România, iniţiat de ASF. Actul prevede că în viitor asigurătorii RCA vor transmite, în termen de 30 de zile de la data modificării tarifelor de primă stabilite conform procedurilor interne, un raport întocmit de un actuar independent aprobat de către ASF, care să certifice fundamentarea acestora.
Specialiştii afirmă că măsura poate avea consecinţe grave. Asta pentru că firmele private care vor superviza tarifele RCA vor putea fi trase mai greu la răspundere în cazul în care preţul poliţelor s-ar modifica nemotivat.
„«Casus belli» din acest proiect este de fapt neasumarea de către ASF a calculului tarifelor RCA. Aceasta este miza, nu neapărat grija faţă de consumatori, care este bună, dar nu acesta este scopul proiectului. Nu puteau să pună doar povestea asta că se prindea toată lumea. ASF pasează pe umerii unor terţi responsabilitatea tarifelor RCA, pe care este foarte greu să-i tragi apoi la răspundere, pentru că sunt firme private de actuariat. Aceste firme private vor stabili, practic, tarifele de referinţă la RCA. Cum poţi să elimini suspiciunea unor înţelegeri între asigurători şi aceste firme?”, se întreabă retoric Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Noi obligaţii pentru firmele de asigurări
Prin aceleaşi proiect, ASF vrea şi să impună noi obligaţii firmelor de asigurări care vând poliţe de răspundere civilă pentru autovehicule (RCA). Concret, ASF vrea să oblige companiile de asigurări să „instituie un canal de comunicare prin care asiguraţii şi conducătorii vehiculelor pot solicita informaţii în legătură cu regularizarea daunelor produse vehiculelor avariate prin accidente de circulaţie acoperite de contracte RCA”. Accesul la acest canal de comunicare va fi pus la dispoziţia asiguraţilor la momentul încheierii contractului RCA sau pe parcursul derulării acestuia.
În plus, firmele de asigurare vor fi obligate să asiste asiguraţii, la cererea lor, în cazul în care aceştia nu ştiu ce au de făcut în cazul în care au fost victimele unui accident. „Era nevoie şi de aşa ceva pentru că sunt situaţii în care chiar ai nevoie de anumite informaţii. Legea RCA a suferit numeroase schimbări şi nu este foarte uşor de înţeles pentru cineva care nu are studii de specialitate. Mai mult, nu există o procedură unică de constatare, de instrumentare a daunelor, un set de reguli clare. De aceea, este bine-venită această modificare, dar trebuie văzut cum va fi pusă în practică, pentru că acolo se vorbeşte de nişte principii, nimic concret”, a explicat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.
Reclamaţiile şoferilor, la baza modificării normei RCA
ASF susţine că a propus modificarea normei RCA ca urmare a nenumăratelor reclamaţii depuse de şoferi în legătură cu plata daunelor de către asigurători, în baza contractelor de asigurare obligatorie. „Ţinând cont de faptul că un număr foarte mare de reclamaţii sunt în legătură cu regularizarea daunelor produse vehiculelor avariate prin accidente de circulaţie acoperite de contracte RCA, iar o mare parte a acestora sunt cauzate fie de necunoaşterea suficientă a legislaţiei incidente specifice locului/statului în care se produc accidentele sau de interpretarea greşită a acesteia fie de necunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor pe care asiguraţii şi conducătorii vehiculelor le au în aceste cazuri, considerăm faptul că, stabilirea în sarcina emitentului contractului RCA a unor obligaţii cu privire la acordarea de consultanţă în aceste cazuri prin punerea la dispoziţie de informaţii şi sfaturi utile în vederea soluţionării corecte a dosarelor de dauna auto ar reprezenta o soluţie (...)”, se precizează în expunerea de motive a proiectului de modificare şi completare a Normei nr. 39/2016 privind asigurările auto.
Norma RCA, modificată şi anul trecut
În decembrie 2016, ASF a modificat substanţial cadru legal al asigurărilor RCA. Astfel, poliţa RCA a fost înlocuită de contractul RCA, care este considerat titlu executoriu. Concret, contractul RCA poate fi folosit pe post de titlu executoriu în situaţia în care proprietarul unei maşini alege să achite în rate asigurarea şi nu respectă termenele de plată stabilite prin documentul respectiv.
De asemenea, contractul RCA se poate încheia pentru o perioadă între o lună şi 12 luni, după cum doreşte asiguratul. Referitor la plata primei de asigurare, aceasta se poate face fie integral, fie în rate, în baza acordului dintre persoana asigurată şi asigurătorul RCA.
Ce informaţii vom primi de la asigurători
La solicitarea asiguraţilor sau a conducătorilor auto, asigurătorul RCA comunică informaţii cu privire la:
- drepturile şi obligaţiile ce le revin acestora în baza legislaţiei aplicabile locului de producere a evenimentului;
- modul de completare a formularului „Constatare amiabilă de accident”;
- procedurile pe care asiguraţii le parcurg în vederea reparaţiei vehiculului asigurat şi a regularizării daunei;
- alte informaţii, în vederea soluţionării amiabile a cazului.
ITP anual obligatoriu pentru maşinile mai vechi de 12 ani
Concomitent cu modificarea normei RCA care ar uşura viaţa şoferilor, alte modificări legislative ar putea, dimpotrivă, să o complice. Registrul Auto Român vrea ca proprietarii tuturor maşinilor cu o vechime mai mare de 12 ani să facă inspecţia tehnică periodică în fiecare an şi nu la 24 de luni cum este în prezent.
Măsura ar fi justificată de faptul că, odată cu eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie, înmatriculările de autoturisme second-hand, a căror stare tehnică este precară, au crescut extrem de mult. Datele Registrului Auto Român arată că, în februarie 2017, s-a înregistrat o creştere cu aproximativ 58% a numărului de maşini înmatriculate (54.000), comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. În martie 2017, înmatriculările de maşini la mâna a doua au depăşit cu 80% (61.000 de vehicule) numărul maşinilor vechi înregistrate în martie anul trecut.
Situaţia este cu atât mai îngrijorătoare cu cât vârstă parcului de autovehicule de ocazie a crescut de la 8,7 ani, cât era în primul trimestru al anului 2016, la 10,5 ani în trimestrul I 2017. Procentajul de respingere în funcţie de vechime arată că 60,54% din vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat diferite neconformităţi, faţă de 43,40% din cele cu vârsta cuprinsă între 6 şi 8 ani sau 28,24% la cele mai noi de 3 ani, precizează RAR.
În plus, RAR vrea să intensifice şi controalele în trafic. În urma verificărilor mixte făcute în Bucureşti de către RAR şi Poliţia Rutieră, pe parcursul anului 2016 au fost aplicate 27.275 de sancţiuni, au fost reţinute 688 de permise de conducere şi 20.684 de certificate de înmatriculare.
sursa: adevarul.ro