Sistemele de franare folosite la autoturismele moderne au fost modificate si dezvoltate in decursul a peste o suta de ani si in ziua de astazi au devenit foarte increzatoare si eficiente. Pe intelesul tuturor, un sistem de franare tipic este format in principiu din doua discuri de frana pe fata si alte doua discuri sau tamburi de frana pe spate, conectate de o serie de tuburi si conducte care leaga frana de la fiecare roata de pompa de frana sau cilindrul principal. Sistemele de franare mai moderne includ si alte sub-sisteme precum frana de parcare, servofrana sau sistemul anti-blocare al rotilor (ABS).

Cand soferul apasa pedala de frana, el actioneaza de fapt cilindrul principal sau pompa de frana care impinge uleiul hidraulic sau lichidul de frana printr-o serie de conducte si furtunuri la unitatea de franare a fiecarei roti. Deoarece uleiul hidraulic sau lichidul de frana nu pot fi comprimate, ele sunt practic impinse precum ati impinge o tija de otel printr-o conducta. Spre deosebire de o tija de otel, lichidul poate fi directionat in mai multe conducte, astfel incat el sa ajunga la destinatie cu aceeasi presiune.

Este important de stiut ca acest lichid de frana este un fluid pur, fara bule de aer in el. Aerul poate fi comprimat, si de aceea, daca ar exista aer in acest lichid, sistemul de franare si-ar pierde din eficienta. Daca se suspecteaza aer pe conductele de frana, atunci intreg sistemul trebuie aerisit. La fiecare roata exista suruburi speciale pentru astfel de aerisiri.

La sistemul de frana pe disc, lichidul este fortat in etrier unde va presa un piston. La randul sau, pistonul va presa placutele de frana iar acestea vor apasa pe discuri. Discurile de frana fiind atasate la roata, cand placutele de frana preseaza pe ele, autoturismul va incetini. Acest proces este similar cu franele de la biciclete, unde doua tampoane de cauciuc freaca pe roata pentru a incetini.

In cazul franelor pe tamburi, lichidul de frana este impins intr-un cilindru de la roata, care impinge sabotii de frana astfel incat acestia sa apese pe tamburi. Tamburii fiind atasati la roata, cand frana este actionata, autoturismul va incetini.

sistemefranare1

Cilindrul principal

Cilindrul principal este amplasat in partea din fata a autoturismului in compartimentul motorului, sub capota. Un cilindru principal tipic este de fapt alcatuit din doi cilindri principali care functioneaza separat, dar sunt amplasati in aceeasi carcasa. Fiecare dintre acesti cilindri este responsabil de franarea a doua dintre roti. Daca unul dintre cilindri se defecteaza, conducatorul auto va fi capabil sa opreasca masina datorita ceiluilalt cilindru. De asemenea, daca unul dintre acesti cilindri principali prezinta vre-o defectiune, conducatorul auto va fi avertizat printr-un martor de eroare aprins in bord. Odata cu trecerea timpului, cilindrii de frana au devenit foarte fiabili si prezinta foarte rar defectiuni. Cu toate acestea, principala problema care poate duce la defectarea acestora, sunt scurgerile interioare. Principalul simptom al acestui lucru este pedala de frana care se inmoaie cand aplicati presiune pe ea.

Lichidul de frana

Lichidul de frana este un ulei cu proprietati specifice. Acesta este conceput pentru a rezista la temperaturi scazute, fara sa se ingroase, dar si la temperaturi inalte, fara sa fiarba. Lichidul de frana trebuie sa indeplineasca anumite standarde, care pot fi citite pe eticheta fiecarui produs fiind notate cu marcajul DOT. Pentru a afla ce lichid de frana sa folositi verificati manualul tehnic al autoturismului vostru pentru a vedea ce este recomandat. Rezervorul lichidului de frana este situat de obicei in partea superioara a cilindrului principal, sub capota. Cele mai multe autoturisme din zilele noastre au acest rezervor transparent astfel incat sa puteti vedea nivelul lichidului. Daca acest nivel scade vizibil intr-o perioada scurta, este timpul sa vizitati un mecanic pentru a va verifica franele.

Placutele de frana

La inceputul articolului v-am explicat ce sunt si la ce folosesc placutele de frana. In fiecare etrier, la fiecare roata, exista doua placute de frana. Placutele sunt montate in ertier, de-o parte si de alta a discurilor de frana. Ele sunt fabricate dintr-un metal „moale” care se uzeaza in timp. De aceea placutele de frana necesita inlocuire la intervale regulate de timp. Unele placute moderne sunt echipate cu senzori de uzura sau senzori acustici. In functie de caz, fie veti fi avertizati prin aprinderea unui martor de eroare in bord, fie veti fi avertizati printr-un zgomot metalic asurzitor de faptul ca placutele necesita inlocuire.

Discurile de frana

Discurile de frana sunt construite dintr-un aliaj special, cu suprafete fine, care intra in contact direct cu placutele de frana. Asa cum placutele de frana se uzeaza in timp, discurile de frana sunt supuse de asemenea uzurii. Aceasta uzura se prezinta sub forma unor „santuri” care apar in zona de contact dintre disc si placutele de frana. In cazul in care apare uzura iar placutele de frana sunt inlocuite, puteti apela la un specialist care va poate prelucra discurile, prin aschiere. Doar o cantitate mica de materiale poate fi prelucrat la discul de frana, astfel incat ele sa nu devina inutilizabile si sa va pune siguranta in pericol.

Etrierul

Etrierele cu un singur piston sunt cele mai populare si cele mai putin costisitoare. Odata ce este aplicata presiune pe pedala de frana, lichidul de frana impinge pistonul pe placuta de frana interioara, care la randul ei apasa pe disc. In acelasi timp impinge etrierul in directia opusa fata de placuta de frana exterioara, aceasta presand pe cealalta parte a discului. Exista si etriere cu doua pistoane. Acestea sunt mai eficiente iar franele se simt mai „tari”. Din pacate astfel de etriere sunt si mai scumpe si apar doar la autoturismele moderne.

sursa: stiriauto.com