Claxonul este un dispozitiv sonor folosit pentru a avertiza pietonii sau conducatorii altor autovehicule de apropierea sau a prezenta voastra. Prin lege este obligatoriu ca orice autovehicul indiferent de acesta, fie automobil, camion, nava sau tren, sa fie dotat cu un astfel de dispozitiv. De asemenea, claxonul este obligatoriu chiar si la biciclete.
De obicei, claxonul bicicletelor este format dintr-o „pompita” de cauciuc atasata la o goarna de metal. Prin strangerea acestui „pompite”, goarna scoate un sunet. Claxonul bicicletei mai poate fi si cu baterii sau cu aer comprimat. Acesta este montat pe ghidonul bicicletei.
La autovehicule, goarnele sunt electrice si sunt montate sub capota. Primul claxon standard electric a aparut in anul 1910 in Birmingham, Anglia, dezvoltat de Oliver Lucas. Goarna unui automobil este de obicei electrica si are la baza o diafragma circulara de otel, echipata cu un electromagnet ce actioneaza asupra ei si este atasata la un contactor care intrerupe in mod repetat curentul electromagnetului. Este precum o sonerie sau un clopot electric. De asemenea, la acest sistem exista un surub care va permite sa reglati tensiunea goarnei pentru o buna functionare. Miezul claxonului este o spirala (numit si „melc”) care ajuta la producerea sunetului. Nivelul de zgomot este de aproximativ 107-109 decibeli si aproximativ 5-6 amperi.
Goarnele claxonului pot fi folosite individual, dar adesea sunt aranjate in perechi pentru a produce un sunet format din doua note care sa se auda impreuna. Exista insa si claxoane portabile cu aer comprimat si sunt folosite la ambarcatiuni mici precum si pentru evenimente sportive si activitati recreative. In zilele noastre claxonul a fost inlocuit de alarme elecronice.
Claxonul a fost mai intai montat pe automobile si biciclete in anul 1908. Acestea erau alimentate la sase volti iar din 1911 au functionat pe baterii reincarcabile. In momentul in care intensitatea sunetului scade (si nu sunt probleme cu bateria masinii), inseamna ca trebuie sa achizitionati un nou claxon. Pretul unui asemenea dispozitiv variaza intre 30 lei si 500 lei.
Montarea claxonului este o operatiune simpla ce poate fi executata chiar de dumneavoastra in cativa pasi, cu conditia sa nu existe alte „complicatii” si sa fie necesar sa scoateti airbagul volanului, deoarece in acest caz ar trebui sa apelati la un profesionist. In primul rand trebuie sa identificati problema claxonului. Apoi trebuie sa identificati tipul de claxon pe care il aveti, daca este de tip melc sau cu aer comprimat sau orice alt tip de claxon. Daca claxonul este prevazut cu mai multe goarne s-ar putea ca problema sa fie la o singura goarna si atunci ar trebui sa o identificati prin apasarea acesteia.
Goarna sau goarnele se afla de obicei in spatele radiatorului. Goarna ar trebui sa semene cu o siguranta cu multe fire. Apasati in jos pe capatul inferior al conectorului si trageti afara cablajul. Scoateti surubul de fixare si urechile cu surub de ghidare care sunt anexate la cablaj. Curatati componentele si apoi atasati-le din nou dupa care actionati claxonul pentru a vedea daca problema a fost rezolvata. Daca situatia tot nu se rezolva, consultati manualul autoturismului dumneavoastra si identificati siguranta acestuia. Scoate siguranta cu ajutorul unei pensete. Daca are defect sau banda sa este rupta inlocuiti siguranta cu alta noua. O puteti cumpara de la un magazin auto. Daca nu exista nicio problema la siguranta, atunci este momentul sa achizitionati un claxon nou pentru modelul dumneavoastra de masina sau un claxonuniversal.
sursa: stiriauto.com